Niederfinow - podnośnia statków

Głównym celem była winda wodna (podnośnia statków) w Niederfinow, najstarsza w Niemczech.

Zwiedziliśmy w sierpniu Szczecin, Gryfino (krzywy las) Stargard Szczeciński, Chojnę, Cedynię i Schwedt. Byłem tam ponownie  rowerem w 2012 roku, by ocenić postęp prac przy budowie nowej podnośni. 


Od 75 lat pracuje największa w Europie podnośnia statków w Niederfinow, na kanale Odra – Hawela. Jest to droga wodna, którą najczęściej pływają na Zachód polskie statki śródlądowe. Obserwowaliśmy je tu często. Za kilka lat wysłużoną windę statkową zastąpi nowa, większa.
Droga wodna Berlin – Szczecin dla dużych statków została otwarta już w 1914 r. Różnica wysokości, wynosząca w Niederfinow 36 m, najpierw pokonywana była za pomocą 4-stopniowej śluzy kaskadowej. Jednak jej przepustowość szybko okazała się zbyt mała i w 1934 r. zbudowano istniejącą do dziś podnośnię statków.
Podnośnia w Niederfinowie zaliczana jest do światowych cudów hydrotechniki. Konstrukcje stalowe wykonała szczecińska firma Goolnow und Sohn. Podnośnia ma 60 m wysokości, 94 m długości i 27 m szerokości. Betonowe fundamenty, na których stoi, sięgają 20 m w głąb bagnistego podłoża. Głównym elementem tego dźwigowego urządzenia jest metalowa wanna, wypełniona wodą ważąca 4290 t, stabilizowana 256 linami stalowymi, o średnicy 52 mm. Mogą w nią wpłynąć statki rzeczne o długości do 84 m. Są w niej podnoszone lub opuszczane w ciągu zalewie 5 min., z prędkością 12 cm/s. Pełne przepłynięcie przez podnośnię trwa 20 min. Wcześniej, gdy statki pokonywały śluzy, trwało to 2 godz.
Jej przepustowość jest już niewystarczająca. Dla nowoczesnych zestawów pchanych koryto, do którego wpływają jednostki, jest za krótkie, poza tym ruch na tej transeuropejskiej drodze wodnej ze wschodu na zachód bardzo się zwiększył.  Obserwowaliśmy w czasie dwukrotnych pobytów, postęp robót. Zakończenie budowy nowej podnośni planuje się na 2013 r.

 
Zdjęcia z wyprawy
Comments