Głównym celem była winda wodna (podnośnia statków) w Niederfinow, najstarsza w Niemczech. Zwiedziliśmy w sierpniu Szczecin, Gryfino (krzywy las) Stargard Szczeciński, Chojnę, Cedynię i Schwedt. Byłem tam ponownie rowerem w 2012 roku, by ocenić postęp prac przy budowie nowej podnośni. Od 75 lat pracuje największa w Europie podnośnia statków w Niederfinow, na kanale Odra – Hawela. Jest to droga wodna, którą najczęściej pływają na Zachód polskie statki śródlądowe. Obserwowaliśmy je tu często. Za kilka lat wysłużoną windę statkową zastąpi nowa, większa. Droga wodna Berlin – Szczecin dla dużych statków została otwarta
już w 1914 r. Różnica wysokości, wynosząca w Niederfinow 36 m, najpierw
pokonywana była za pomocą 4-stopniowej śluzy kaskadowej. Jednak jej
przepustowość szybko okazała się zbyt mała i w 1934 r. zbudowano
istniejącą do dziś podnośnię statków.
Podnośnia w Niederfinowie zaliczana jest
do światowych cudów hydrotechniki. Konstrukcje stalowe wykonała szczecińska firma Goolnow und Sohn. Podnośnia ma 60 m
wysokości, 94 m długości i 27 m szerokości. Betonowe fundamenty, na
których stoi, sięgają 20 m w głąb bagnistego podłoża. Głównym elementem tego dźwigowego urządzenia jest metalowa wanna,
wypełniona wodą ważąca 4290 t, stabilizowana 256 linami stalowymi, o
średnicy 52 mm. Mogą w nią wpłynąć statki rzeczne o długości do 84 m. Są
w niej podnoszone lub opuszczane w ciągu zalewie 5 min., z prędkością
12 cm/s. Pełne przepłynięcie przez podnośnię trwa 20 min. Wcześniej, gdy
statki pokonywały śluzy, trwało to 2 godz.
Jej przepustowość jest już niewystarczająca. Dla
nowoczesnych zestawów pchanych koryto, do którego wpływają jednostki,
jest za krótkie, poza tym ruch na tej
transeuropejskiej drodze wodnej ze wschodu na zachód bardzo się
zwiększył. Obserwowaliśmy w czasie dwukrotnych pobytów, postęp robót. Zakończenie budowy nowej podnośni planuje się na 2013 r. Zdjęcia z wyprawy |
12 Podróże 2008 > 1 Wyprawy wielodniowe >